Hoe voorkom je een burn-out?

Het is belangrijk om goed jouw persoonlijke grenzen te bewaken binnen je drukke leven. In Nederland heeft wel 17% van de werkenden last van burn-out klachten - er is dus een grote kans dat je dit zelf ook ervaart. Als je last hebt van een burn-out, heb je vaak een aantal symptomen waaraan je het kan herkennen: langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Deze symptomen gaan vaak samen met piekeren, slecht slapen, een opgejaagd gevoel, concentratieproblemen en vergeetachtigheid. In sommige gevallen kan een burn-out zelfs fysieke klachten tot gevolg hebben. Zo kunnen mensen uitslag krijgen, blijvende hoofdpijn of rugklachten ervaren. Dit zijn klachten die in je privéleven, maar ook op het werk niet prettig zijn.

Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk dat je niet te veel van jezelf blijft vragen. Bouw daarom rustmomenten in je dag en zorg dat je voldoende beweegt. Houd jezelf vitaal! Probeer signalen van stress (op het werk) te herkennen, en neem deze te allen tijde serieus. Een burn-out hoef je niet in je eentje te voorkomen of te genezen. Zelfs als je niemand in je omgeving hebt die wel eens burn-out gerelateerde klachten heeft ervaren, zal vrijwel iedereen zich herkennen in bepaalde klachten die jij ervaart. Praat hier dus over met je collega’s, je familie, je partner en je vrienden. Hoe ervaren zij dit?

Wat kan je nu doen?

  1. Schrijf voor jezelf op wat je triggert. Waar krijg je stress van? Zijn de doelstellingen die je voor jezelf opstelt wel haalbaar en realistisch? 
    Let op! Vergelijk jezelf niet met collega’s. Wat zij kunnen hoef jij niet altijd te kunnen. Iedereen heeft andere stressniveaus, karaktereigenschappen en talenten.
  2. Breng in kaart uit welke bezigheden je energie haalt en geef dit iedere week prioriteit. Lees een boek, ga wandelen in de natuur, ga sporten of volg een schilderles.
  3. Praat over je struikelblokken en gevoelens. Praten lucht op! En wie weet, misschien kan een vriend of collega meedenken in oplossingen. 
  4. Houd rekening met jezelf en stel grenzen op. Zeg nee als iets je te veel wordt.

Zijn deze tips niet voldoende en heb je meer hulp nodig? Schakel dan altijd professionele hulp in! Zij kunnen je altijd verder helpen.